Shop til you drop

Permalink | Shopaholic | Kommentarer (1)
2012-03-30 00:22:22

Hade lite tid över och kom på att jag handlat rätt mycket som jag inte visat er, kanske någon som är intresserad iallafall. Och ja, allt detta får plats i väskan & jag har fortfarande utrymme kvar för fler saker. ;) I allra värsta fall får jag leva på nudlar ett tag, men det är det värt!

Rockampton

2012-03-29 09:59:17

Vi hade tänkt spendera en hel vecka i rockhampton, men vi insåg ganska snart att staden inte hade något att erbjuda. Eller jo, som de flesta andra ställen där vi gått runt en aning rastlösa så spenderade vi lite pengar på shopping och donkenmat.

Måste säga att det är väldigt många killar här som visslar efter en, tutar, vinkar eller bara glor. Vi har börjat undra om vi se ut som några andra, eller kanske någon kändis? ;P Troligtvis är vi inte ensamma om detta, men det är ganska så sjukt. Vi bestämde oss tillomed att räkna när vi gick över en bro hur många som vinkade stirrade (verkligen stirrade), visslade och tutade, vi hann gå ett steg på bron innan den första slängde sig ut ur fönstret och tjoade något. Vi kom upp till åtta stycken på en bro som var ungefär 500m. Ja detta kanske inte var så intressant att läsa, men jag är inte van vid sånt bara..

Efter en 6 timmars bussresa till Airlie beach så känner jag mig rätt slö, men hostlet verkar väldigt bra och jag tror vi kommer bli kvar här några dagar! Segling är iallafall något som måste göras här, ni kommer få veta mer om det när vi varit iväg på det, först ska vi hitta någon lämplig båt att åka med! Ser fram emot det.

Life is good

2012-03-25 01:42:46

Ibland har vi det för bra helt enkelt! För er som missat det så blir det inget jobb för varken Sandra eller mig som det var tänkt från början. Vi insåg faktiskt ganska så snart att det aldrig skulle bli av även om vi pratade massor om det. Nu har det gått halva tiden och vi har bara rest runt, latat oss, varit på massa äventyr och bara gjort det vi känner för och det är precis det vi kommer fortsätta med resten av resan! Helt underbart. :)

Men hörni, har hört att våren är tidig hemma i Sverige, lyllos er! ;) hehe

Det går ingen nöd på oss

2012-03-24 05:11:09

Vi sitter fast i Hervey bay på grund av översvämningar, så vi hoppas på att få komma iväg på måndag istället! Men jag ska inte klaga, vi var på bio härom dagen och såg Hunger games, vi blev upphämtade av hostlets personal när filmen var slut så vi slapp lägga pengar på taxi. När vi dessutom fick veta att vi var fast här så insåg vi vilken tur vi hade att vi är på just detta hostel, de bjöd tillomed alla på grillad korv med bröd på kvällen! Idag är det strålande sol, har legat två timmar på stranden och snart ska vi troligvis lägga oss vid poolen och glassa en stund innan solen försvinner! Älska livet!

Fraser island

2012-03-21 05:29:14

Vi är äntligen tillbaka på vårt trygga och mysiga hostel. Vi överlevde tältningen, ormarna, spindlarna, dingosarna, översvämningen och bedbugs! Vi börjar bli experter på att campa i spöregn.

För att försöka sammanfatta lite vad som hänt så började vi med att äta "all-you-can-eat-pizza", det satt väldigt fint! Största delen av vårt äventyr har vi åkt bil på vägar som jag inte ens kan kalla vägar, terräng är nog mer det rätta ordet. Så kan väl börja med att tacka posten för att jag fått kört på postbil på landet, det hjälpte rätt mycket måste jag säga.

Första dagen besökte vi tre olika sjöar. Vädret växlade men tycker vi hade det roligt ändå. Vi blev även varnade för alla ormar som fanns där, skulle vi stöta på någon skulle det innebära att vi skulle ha 50min kvar att leva, de var tydligen så aggressiva så ser du en så är du redan såpass nära att den kan bita dig. Fyy, man var skapligt rädd efter den informationen.

På kvällen gjorde vi oss hemmastadda i vårt tält, lagade lite mat och upptäckte att något tagit vårt vin! Men en norsk kille som redan hade fått i sig en del fyllde på våra glas titt som tätt. Det blev en kul kväll trots att det regnade så mycket att folk fick stå och hålla upp presseningen för att det var så mycket vatten, man kan med andra ord säga att vi festade i en stor vattenpöl! Under kaoset tappade jag även min flippflopp, totalt mörkt var det men tillslut hittade jag den flyande under bilen...

Vaknade tidigt nästa morgon och jag fick en chock när jag såg vårt granncamp, det var minst 20cm vatten runt deras tält! Detta innebar att vi inte sov vår andra natt i tältet, trots att vi var några (bland annat Sandra & jag, tro det eller ej) som ville det för vi inte ville betala för att bo på hostel. Nu blev det hostel ändå...

Dag två åkte vi mest runt och tittade på saker, hade det varit fint väder hade jag uppskattat det mer, men tyvärr så var det ju inte det. På hostlet blev det lite mer vin och vi gjorde ett försök i att gå till puben som fanns på ön, men den hade stängt redan klockan halv 12. Blev inte så lyckat.

Så har vi sista dagen, äntligen fint väder! Vi åkte tillbaka till en av de fina sjöarna så vi fick njuta lite av solen, sen åkte vi bara till en pir för att käka lite så var det bara att åka med båten tillbaka!

Vi hade en natt på hostel som ingick när vi bokade fraser. Vi fick äntligen duscha och än en gång käka "all-you-can-eat-pizza"! Vinet här smakar som saft så jag drack lite mer vin den kvällen. SEN till vår fasa upptäckte vi bedbugs i våra sängar! Ett vidrigt litet kryp som bits  och man får massa bett på kroppen som gör ont och är 10 gånger värre än ett myggbett. Usch, det kryllade av dom! Det slutade med att sandra & jag sov skavfötters i en soffa, en kille slog ihop några stolar & sov på, en annan sov på bordet och en sov på köksbänken.

Vi har kommit fram till att vi sovit 13 timmar på 4 nätter! Måste iallafall säga att jag haft det så sjukt kul och skulle lätt göra om det, men helst med bättre väder!

Här har ni även en liten film, men innan måste jag bara säga, klockan var 6 på morgonen och vi hade festat till rätt sent på natten så då kanske ni kan förstå varför vi är så trötta och lite smått sega. Hehe

En dag i Hervey Bay

2012-03-15 23:58:49

Hurtiga som vi blivit så skulle vi ta och gå en powerwalk igår. Vi bestämde oss för att gå till en pir som är 1km lång och det är 4,5 km dit. Så det kändes ju helt okej! Vi hade inte ens kommit fram till piren förrän jag började få ont i höften, men jag tänkte att jag ville ju inte vara mesig så vi fortsatte gå. Väl vid piren så gick vi längst ut på piren och tillbaka i ett ganska lugnt tempo, för nu hade nämligen Sandra också börjat få problem, skoskav!
Vägen tillbaka var inte rolig, Sandra gick barfota hela vägen och jag gick som en gammal kärring. Så himla typiskt. Jag har fortfarande ont, men hoppas att det går över snart.

Det är faktiskt rätt roligt, de har som en asfalterad liten väg som går längs stranden där man kan jogga, gå ut med hunder eller bara gå en promenad. På vägen finns det med jämna mellanrum olika stationer med gymredskap så man kan träna lite styrka, det finns även vätskekontroller så man slipper ta med sig eget vatten om man bli törstig och för alla hundögare finns det hundpåsar på vägen! Jag tycker det är perfekt oh man blir verkligen sugen på att träna när det ser ut så, men jag får nog ta det lite lugnare i framtiden. Min kropp är ju inte speciellt van vid att röra på sig så troligtvis blev det väl en liten chock igår!

Nu har vi några dagar framför oss med campingäventyr, får se hur det går denna gång!

Bussen mot Hervey Bay

2012-03-14 08:40:24

- Girls, what are you doing?
- Trying to fit this bag in, it's massive!
- What do you have in there, your boyfriend!?

Haha, det var ungefär så det lät när vi försökte få in min väska i bussen. Jag hade ju gärna önskat att det var Sonny som låg där i, men jag tror nog jag har shoppat för mycket helt enkelt. Lägg då till att jag har köpt en stor trunk för att få plats med allt och den är redan full, jag får nog överväga att slänga en hel del innan jag åker hem!

Hostel

2012-03-13 23:28:49

Jag blev faktist väldigt positivt överraskad av hur bra det faktiskt är att bo på hostel. Mina tankar om det innan har varit att det är en väldigt mycket sämre version av hotell och att man dessutom är tvungen att dela rum, kök & toalett med andra, nej tanken kändes inte helt okej. Men jag kan säga att jag hade helt fel! Att vi delar rum med andra gör att vi får många nya vänner och än sålänge har vi faktiskt nästan bara bott på fräscha hostel!

Där vi bort just nu är nog det bästa hittills, och det billigaste också för den delen! Jag menar, man tackar ju inte nej till pool, bio, gratis frukost, gratis internet och egen toalett/dusch på rummet! Trots att vi bor i ett av de äldsta rummen så är det otroligt fräscht! Så trots att det är dåligt väder idag så känns det ändå okej!

Ikväll ska jag ta ta i mina nerver & ringa ett samtal, hoppas på att turen är på min sida & sen bara njuta av resten av resan!

Jag börjar ett nytt liv

Permalink | Lets Talk | Kommentarer (0)
2012-03-11 11:47:00

Ja, jag vet inte vilka som kommer tro mig, men jag har för första gången powerwalkat, tro mig backarna här är inte att leka med! Jag känner redan att mina benhinnor gör ont så träningvärk kommer jag nog ha imorgon när jag vaknar, men vad kan man förvänta sig efter att inte gjort ett skit på tre år?

Men jag har på riktigt fått tillbaka något sug av att träna... Jag vet inte hur länge det kommer hålla, när jag kommer hem kanske jag återigen återvänder till chipspåsen och min trogna vän datorn! HAHA

Anledningen till att jag inte tränat efter mina basketår har varit på grund av att jag inte vill tappa min vikt och bli så smal som jag var på den tiden. Jag är så nöjd nu och trivs verkligen med att jag äntligen gått upp i vikt. Men att inte träna har ju gett andra negativa effekter som att jag är trött hela tiden och har ingen energi till något. Jag har iallafall bestämt mig, jag ska börja träna lite smått, här blir det nog mest någon powerwalk då & då, men när jag kommer hem ska jag försöka ordna någon personlig tränare som kan hjälpa mig att träna på rätt sätt så jag inte tappar vikt eller förlorar formerna!
Jag håller tummarna för mig själv nu!

Jag tänker nog inte ändra mina matvanor så himla mycket, jag tänker äta det jag vill äta och idag ville jag äta choklad när vi tog en paus i regnet! ;) Och en sak till, backen upp till vårt hostel är mycket värre än den ser ut!

Noosa

2012-03-11 11:23:30

Vi befinner oss fortfarande på det mysiga hostlet i Noosa, och det där med att det skulle regna massor hela veckan var tydligen inte sant, för vi har haft strålande sol sen dess, idag har det dock varit både molnigt och lite regnigt, men man kan ju inte ha det bra hela tiden ;)
Idag har vi dessutom hittat det bästa mellanmålet, rostade mackor med smaksatt tonfisk och ost, släng in det i micron och vi fick ett mellanmål för inte ens 1 dollar vilket är typ 7kr! Så intressant, ellerhur? ;)

Som det ser ut nu så kommer vi lämna detta ställe på tisdag och åka mot Hervey Bay, där vi sen kommer åka på äventyr på Fraser island! Ser fram emot det även om det handlar om några nätter i tält!

Lite bilder bilder från våra lata dagar i Noosa!

Film från bush camp

2012-03-08 13:02:13

Sandra & jag filmade en liten stund på campet för att visa hur det såg ut, eller egentligen tänkte vi skicka en sista hälsning om vi inte skulle överleva! Skämt åsido, men se hela filmen! Ha det braaaa.

Evakuerade!

2012-03-08 04:44:48

Yes, ni läste rätt! Här var det tänkt att vi skulle fått lite härlig tid mitt ute i ingenstans, tälta, gå på dass, paddla kanot, leva friluftsliv bland ormar & småkryp! Inte nog med det, närmaste duschen fanns någon kilometer bort! Men jag vet inte om vi kanske hade tur i oturen att vi befann oss mitt emellan två smutsiga sjöar... Den enda natten vi spenderade på campet öste regnet verkligen ner (tur nog bodde vi inte i ett litet tält den natten)! När vi vaknade hade det fortfarande inte slutat regna  & det gick inte att undvika att bli dyngsur när man skulle ta sig mellan sängen & dasset, så vi hoppades verkligen att vi skulle slippa en dag i kanoten. Och visst gjorde vi det, våra campledare  samlade alla & berättade att här skulle det minsann bli översvämmning & vi skulle bli fast där om vi inte åkte direkt! KAOS Alla sprang åt olika håll, packade väskor & rusade till bussarna, Sandra & jag hamnade i olika bussar dessutom!

Efter detta kan jag säga att Sandra & jag inte passar så bra i naturen, jag tror någon måste hört våra önskningar om att vi ville få det överstökat så fort som möjligt! Det gick visserligen bara en dag & den dagen öste vi på med myggmedel & försökte tvätta oss med våtservetter så gott det gick.
Men jag ska nog också säga att hade det varit fint väder hade jag nog tyckt det varit betydligt roligare. Jag har inga problem att sova i tält, jag hade problem med att det inte gick att andas på dasset & att man kände sig smutsig hela tiden! Ett dopp i sjön hade bara gjort saken värre.. Har nog aldrig uppskattat en kall dusch (varmvattnet var slut) så mycket när vi äntligen fick ta in på ett hostel!

Och för att uppdatera lite om själva översvämningarna så regnade det 87mm den dagen, dom sa även att det skulle regna 200-400mm denna vecka, vägar stängdes av & på den vägen skulle det fortsätta. Igår var det dock uppehåll & idag har vi haft klarblå himmel. Vi befinner oss på ett supermysigt hostel i Noosa & vi tänker stanna här till Söndag som det ser ut nu! :)

Jadåååå

Permalink | Shopaholic | Kommentarer (0)
2012-03-03 06:22:05

Direkt efter mitt inlägg om hur snåla vi är angående maten så passar det ju bra att visa vad jag spenderar mina pengar på istället! ;) Jaja, ni som känner mig vet hur jag är! hihi

Vårt matschema!

2012-03-03 06:14:21

Ja, ibland undrar jag om vi har det sämre än alla studenter där hemma!
Såhär ser vårt matschema ut varje dag:

Frukost
Mjölk & flingor, En/två rostade brödskivor med endast smör.

Lunch
Frukt, nudlar eller mackor!

Middag
Mestadels pasta med pastasås, annat alternativ är ris & tonfisk. Ibland har vi även lite sallad till detta.

Vi dricker enbart vatten från kranen.
En gång i veckan får vi köpa något onyttigt + en läsk.
Det som är okej att äta när vi vill är glass från Mc'donalds, den kostar bara 4kr här!

Idag hittade vi dock ett riktigt bra pris på köttfärs, så idag ska vi får äta köttfärssås, med pasta såklart!

Detta var den äckligaste pastasåsen vi ätit hittills, men man lär sig av sina misstag så nu äter vi bara god pastasås!

Australia zoo

2012-03-03 06:00:19

Vi tog oss till Brisbane & hamnade på ett väldigt sunkigt hostel, vilket gjorde att vi försökte hålla oss därifrån så mycket som möjlig vilket i sin tur ledde till att vi spenderade lite pengar på annat! Hastigt bestämde vi oss för att åka på en dagsutflykt till Australia zoo (skulle egentligen gjort det i Noosa, vårt nästa stopp).
Vi hade en riktigt bra dag där, fick se massa djur. Det var helt annat mot vårt lilla kolmården, här sprang det liksom runt stora ödlor där man gick, ibland kunde man tro att man gått vilse i en djungel och sist med inte minst... så kunde man, istället för att klappa grisar & getter som hemma, klappa koalor, kängurus & så gick skötarna runt med olika djur man kunde fotas med eller bara klappa, ex ödla & papegoja. Och det var dessutom inte ovanligt att se skötarna sitta inne i burarna & kela med både tigrar & tasmanian devils. Vore inte helt fel att jobba där!!
Jag som hade tänkt utmana mig själv med att hålla i en spindel insåg ganska snart att det inte fanns några där, så istället fick jag ett tillfälle att klappa en orm! Det var första gången i mitt liv kan jag säga, tyvärr missade jag när man kunde få hålla i den o ta bild, annars hade jag haft det bevisat att jag vågade!

Som ni ser på sista bilderna så var det bara jag som kom levande ut därifrån, vilket betyder att jag reser ensam hädanefter! Men jag packade ner det lilla av Sandra som blev kvar i en låda, så jag inte behöver känna mig så ensam. ;)